Nedavni referendum o braku
uzvitlao je puno prašine u našoj zemlji. Mediji su stali praktički listom
protiv njega, a vladajući političari otvoreno su agitirali protiv njega unatoč
preporukama Venecijanske komisije (Europska komisija za demokraciju kroz pravo)
koja u svom Kodeksu dobre prakse u području referenduma, usvojenom na 19.
sjednici Savjeta za demokratske izbore u Veneciji 6. 12. 2006. godine, jasno
kaže:
"3. Slobodno biračko pravo
3.1. Sloboda birača da formiraju mišljenje
b. Za razliku od izbora, nije neophodno da se potpuno
zabrani interveniranje vlasti u prilog ili protiv prijedloga koji se stavlja na
referendum. Međutim, državni organi (nacionalni, regionalni i lokalni) ne smiju
uticati na ishod glasovanja prekomjernom ili jednostranom kampanjom. Državnim
organima mora biti zabranjeno korištenje sredstava iz državnog proračuna za
potrebe kampanje."
O vrijeđanjima zagovornika
referenduma i svim pokušajima da se građane uvjeri kako na njega nema smisla
izaći jer se bavi pitanjem koje ionako već postoji u Obiteljskom zakonu kao i
uvjeravanjima da je pitanje homofobno (etiketiranje zagovornika referenduma) te
da treba glasovati protiv njega, nemam namjeru pisati. O tome se već dosta
pisalo i ne mislim da tome ima potrebe bilo što pridodavati. Ono o čemu bi,
međutim, trebalo napisati koju riječ tvrdnje su koje su se također kao dio te
kampanje protiv referenduma pronosile kroz medija a to je da je taj referendum
besmislen, besmisleno trošenje proračunskog novca i da mu je cilj zapravo
skretanje pozornosti s pravih tema u društvu: tema nezaposlenosti i propadanja
gospodarstva. Te su tvrdnje ostale kod dijela ljudi, protivnika referenduma, i
oni ih ponavljaju i dan danas.
Činjenice, međutim, govore
sasvim suprotno. U RH, zahvaljujući vrlo rigoroznim uvjetima pod kojima građani
mogu prikupiti dovoljno potpisa za raspisivanje referenduma, a koji traže da se
za to prikupe potpisi 10% biračkoga tijela u samo dva tjedna (s time da sami
birački popisi nisu sređeni i pokazuju znatno veći broj birača od njihova
stvarnog broja), od dana njezina proglašenja pa sve do referenduma o braku nije
održan ni jedan takav, od građana inciran referendum na nacionalnoj razini. Kao
dodatan otežavajući faktor provedbi jednog takvog referenduma do promjena
Ustava 2010. postojao je i cenzus po kojem je referendum bio valjan samo ako je
na njega izašlo 50% plus jedan broj registriranih birača. 2010. taj je cenzus
na nacionalnoj razini ukinut, ali ne zato da bi se ohrabrilo građane na
iniciranje referenduma jer bi u tom slučaju bio ukinut i za referendume na
lokalnoj razini i bio bi smanjen i broj potpisa koje treba prikupiti za
raspisivanje referenduma kao i produljen rok za njihovo prikupljanje. Ukinut je
samo iz jednog razloga: Znalo se da nam predstoji referendum o ulasku u EU i
političari, kako oni na vlasti tako i oni u oporbi, su se pribojavali da referendum
neće proći zbog premale zainteresiranosti birača. Referendum o ulasku u EU koji
je proveden 22. siječnja 2012. pokazao je da su ti strahovi političke
oligarhije bili opravdani: Na njega je, unatoč punoj kampanji kojom se građane
poticalo na izlazak na referendum i izjašnjavanje ZA ulazak u EU, izašlo samo
43,51% birača. Da je ostao stari propis o valjanosti referenduma samo pod
uvjetom da je na njega izašlo 50% plus 1 birač, referendum ne bi prošao i danas
ne bismo bili u EU. Zato je taj propis promjenom Ustava 2010. i ukinut. Ali
samo na nacionalnoj razini, zbog čega smo se našli u apsurdnoj situaciji da za
referendume na lokalnoj razini vrijede stroža pravila nego za one na
nacionalnoj.
Ovdje ću samo dodati
jedno: Referendum o ulasku u EU bio je samo zaključni čin u procesu pregovora o
pristupanju Hrvatske u EU i trebao je biti obavljen po pravilima koja su za
referendum vrijedila na dan kada je taj proces započet. Da je taj logički
slijed zaključivanja poštovan, referendum bi se održao prema pravilima koja su
za njega vrijedila prije promjena unesenih u Ustav 2010. No nije poštovan. I
ispalo je da politička oligarhija pravila igre mijenja kako njima odgovara, a
ne prema duhu zakona u kojima su donesena. Nakon raspada Jugoslavije, želja
velike većine građana ove zemlje bila je da ni u jednu uniju više ne uđemo
olako i bez jasno izražene volje većine birača. Promjenom pravila o referendumu
ta je želja zaobiđena. I taj referendum stoga nije legitiman.
"Rupu" u
pravilima o referendumu koja je otvorena radi potreba ulaska u EU vlast nije na
vrijeme zatvorila i njome je, unatoč i dalje vrlo rigoroznim uvjetima o 10%
potrebnih prikupljenih potpisa birača u samo 2 tjedna, po prvi put otvorena
mogućnost za prolaz neke građanske inicijative na nacionalnoj razini.
Inicijativa "U ime obitelji" tu je priliku prihvatila, organizirala
se i uz pomoć velikog broja volontera uspjela u zadanom roku prikupiti dovoljan
broj potpisa (pa i znatno veći). Referendum je održan 1. 12. 2013., na njega je
izašlo 37,9% birača od kojih su dvije trećine glasale ZA. Referendum je, dakle,
prošao i to unatoč kampanji koja je bila sasvim suprotna onoj za ulazak u EU i
prilikom koje su se mediji, političari i mnoge druge tzv. javne osobe svrstale
protiv njega.
Je li taj referendum bio
besmislen i besmisleno trošenje proračunskog novca? Kad se radilo o spajanju
referenduma za ulazak u EU s lokalnim izborima, premijer se izjasnio protiv
toga uz lakonsku izjavu kako "demokracija košta". Da, demokracija
košta. Ali taj je trošak očigledno opravdan samo onda kad odgovara političkim i
drugim elitama. Kad je riječ o incijativi građana, onda je, po izjavama nekih,
besmislen. Jasno je, međutim, da nije i da je riječ samo o dvostrukim
kriterijima pri kojima je smislen trošak za nešto što tim osobama ide u prilog,
dok je besmislen onda kad im ne ide u prilog. Ali cijena koju neko društvo
plaća za demokraciju nije stvar toga što kome ide u prilog, a pogotovo ne toga
što političarima na vlasti i njihovim istomišljenicima ide u prilog. Da je
tako, ne bismo uopće govorili o demokraciji već o totalitarnom društvu u kojem
samo jedna klika ima pravo određivati što je smisleno a što nije. Na
referendumu o braku birači su rekli svoje. I rekli su da je referendum bio
smislen. Rekli su to već i brzinom kojom je prikupljen onako velik broj potpisa
(oko 750 000). Prema tome, tvrditi i nakon toga da je referendum bio besmislen
u najmanju je ruku jednostavno bezobrazno. I pokazatelj totalitarnog, a ne
demokratskog načina razmišljanja.
No postoji jedan daleko
jači razlog iz kojeg taj referendum nije bio besmislen. Nije bio besmislen zato
što je njime po prvi put od osnutka RH održan jedan nacionalni referendum koji
su incirali građani. I što su kroz sve rasprave o njemu naši građani, koji o
demokraciji i svojim građanskim obvezama i pravima realno vrlo malo znaju,
naučili puno o samom referendumu kao načinu na koji mogu direktno sudjelovati u
vlasti. I ne samo to. U našem društvu koje je već davno zapalo u apatiju i u
kojem stalno opada broj građana koji izlaze na izbore jer vide da to sve manje
ima smisla i da manje-više svi političari koje izaberu na vlast postupaju
jednako neodgovorno i uglavnom na štetu naše zemlje, a predizborna obećanja
brzo zaboravljaju, ovaj referendum pokazao je da postoji mehanizam preko kojeg
mogu utjecati na odluke koje se donose i da mogu poslati poruku vlasti što žele
a koju će ta vlast morati poštovati. Apatija građana nešto je najgore za svaku
demokraciju. Ovaj je referendum već samom tom porukom plus podukom o izravnoj
demokraciji kroz referendum koju nam je svima dao postigao svoj puni smisao.
Sve ostalo samo je bonus.
A upravo je ta poruka ono
čega se političari, kako oni trenutno na vlasti tako i oni trenutno u oporbi,
najviše boje. Vlast je ono što smatraju svojim lenom, pravo na odlučivanje i
autokratsko raspoređivanje imovine društva (koju su pretvorili u državnu a da
nikad za to nisu dobili dozvolu naroda) te zaduživanje zemlje, a zapravo svih
nas i još mnogih naših i rođenih i još nerođenih potomaka, ono je na što
smatraju da imaju neotuđivo pravo i što nemaju namjeru ispustiti iz svojih
ruku. Referendum - da, ali samo kad njima odgovara, po njihovim pravilima i s
rezultatom koji njima odgovara. Sve drugo za njih je nezamislivo, smrtna
prijetnja njihovim nedodirljivim pozicijama i egzistenciji. Političar kao sluga
naroda koji može odlučivati i izravnom demokracijom? Malo morgen... Sve što taj
narod može dobiti su namješteni izbori svake 4 godine u kojima ima pravo
izabrati između od strane medija (koji su pod utjecajem poltičke oligarhije)
promoviranih kandidata te iste oligarhije. I to na osnovu obećanja koja će već
dan nakon izbora biti zaboravljena.
Zato tolika halabuka oko
ovog referenduma. Zato toliko priče o "homofobima",
"mrziteljima", "fašistima" i tome sličnom (iako danas
vidimo da zakon o reg. partnerstvu nije zaustavljen ovim referendumom). I zato
(između ostalog) silna strka oko potrebe brzog mijenjanja Ustava gdje bi se
praktički zauvijek onemogućila izravna demokracija o iole bitnijem pitanju.
Zato namjera ponovnog uvođenja cenzusa, iako preporuka Venecijanske komisije
jasno kaže:
"7. Kvorum
Preporučuje se da se ne propisuje:
a. kvorum izašlih birača (cenzus, minimalni postotak),
zato što se njime pripajaju birači koji ne glasuju onim biračima koji glasuju
protiv"
Političko-gospodarska
oligarhija sa svim svojim pomagačima štiti svoje pozicije i svoje pravo na
vladavinu mimo volje i interesa naroda. I to je također ovaj referendum jasno pokazao.
Besmislen...? Ne. Kao otvarač za oči,
što je i bio, imao je više smisla od svih referenduma i izbora provedenih u
posljednja dva desetljeća. I pridonio više shvaćanju značenja demokracije i
naših građanskih obveza i prava u njoj od svih tzv. cvilnih društava zajedno.
Pamtit ćemo ga po tome.
Nema komentara:
Objavi komentar