Prosječnom
Balkancu automobil je nešto bez čega jednostavno ne može. On nije statusni
simbol, on je dio tijela (i ne želim objašnjavati koji), nešto bez čega se
praktički ni na wc ne može otići. Treba samo gledati koji je to ponos i koja je
to samosvijest u onom pokretu kojim naš prosječni Balkanac na parkiralištu pred
zgradom zalupi vratima svoga metalnog ljubimca, pa da bi nam odmah bilo jasno o
čemu je riječ. Nije rijetkost da se doma štedi na hrani i broji koliko će tko
pojesti komada voća, ali za automobil uvijek mora biti novaca i oko toga nema
nikakve dileme, ma čak ni pomisli na dilemu. Oduzeti našem Balkancu automobil i
pravo da se odveze njime kako i kada želi otprilike je kao da ste mu odrezali
muškost, uškopili ga, osakatili trajno i nepovratno. To je šok od kojeg se on
ne može nikako oporaviti. Povlači se u sebe i tiho tuguje, vene, ne može ni
podignuti pogled kad razgovara s drugim muškarcima, ponosnim
mužjacima koji Automobil još uvijek imaju i s punim ga pravom i ponosom
voze. Ma kakva djeca i obitelj, automobil je ono čime se naš čovjek istinski
ponosi. Riječ je, da budemo iskreni, o čistom seksu. Nema te mačke koja se može
mjeriti s Njim, onako glatkim i ulaštenim, sjajne linije i jakih poteza, u
kojeg se penetrira...pardon, sjeda svakoga dana. Ne daj Bože da ti netko u
njega sjedne blatnih cipela ili ga malo zagrebe! Njega svaki naš prosječni
Balkanac gladi i lašti, mazi i s ponosom pokazuje. Čisti ljubavni odnos, kako
rekoh. Homoseksualni, doduše, no kad je riječ o Njemu, Automobilu, to je
nevažno.
Zato
mi je sasvim jasno odakle silna panika koja se podignula oko navještenog skorog
davanja naših autocesta u koncesiju. Te su ceste nešto što ide uz automobil i
opsesiju našeg Balkanca njime onako kao što nokat ide uz prst. O njima smo
desetljećima sanjali, sa zavišću virili preko granice na raskošne, široke
autoceste sretnijih naroda, za njih smo se preko svake mjere zadužili i višestruko
ih platili od onoga koliko su stvarno trebale koštati. No, nema veze! Bitno je
da su tu, da su naše! One su naše nacionalno blago, daleko više od svih Voda,
Šuma, zemlje, otoka i zastave zajedno. Priča o tome da ćemo ih sada morati
dati u neku koncesiju, čista je blasfemija. Naš prosječni Balkanac radije bi
gledao kako mu se netko pred njegovim očima seksa sa ženom nego uopće i
pomislio na to da bi te ceste mogle preći u nečije tuđe vlasništvo. Doduše, one
tehnički i jesu tuđe, jer su izgrađene na kredit koji treba vraćati a za koji
očigledno nemamo novaca. No to su sitnice kojima se ne treba zamarati. Ako
njemu doma djeca mogu ići u starim i poderanim tenisicama jer je cijela plaća
otišla na servis ili nove gume za metalnog ljubimca, onda nema nikakvog razloga
da cijela zemlja ne hoda s gaćama na štapu samo dok su parkirališta pred
zgradama puna automobila a autoceste makar formalno naše.
O tome
pak da se u cijeloj Europi potiče izgradnja željeznice i da se i putnički i
teretni promet s cesta i autocesta nastoji u što većoj mjeri prebaciti na nju
jer je puno ekonomičnija i ekološki prihvatljivija, u našim medijima, jasno,
nećemo čuti i pročitati ni riječi. O tome da je Europa premrežena željezničkim
prugama i da se planira u idućih 6 godina investirati velik novac u dodatno
podizanje te već izgrađene željezničke mreže, u koju smo se i mi pozvani
uključiti preko dvaju koridora, jasno, također ni riječi. O tome da su
kvaliteta i razvijenost željeznice prvi pokazatelj kvalitete, razvijenosti i
organiziranosti neke države, normalno da se nigdje u našoj uneređenoj (u svakom
pogledu) državi ne govori. O tome da je željeznica ona kojom se u Europi
prevoze imućniji, obrazovaniji, kulturniji ljudi a da je automobil nešto što
ipak pripada primitivnijem, bahatijem sloju, jasno da nećemo nigdje kod nas
čuti. Zato se kod nas ulagalo u autoceste onda kad se svuda u Europi ulagalo u
što brže vlakove, a željeznica nam je na odumiranju. No pustimo to.
Razgovarajmo o davanju našeg nacionalnog blaga - autocesta koje čak i nisu naše
jer su izgrađene na posuđen novac koji treba vraćati - u koncesiju.
Jasno
je da će privatnici koji ih uzmu nastojati iz njih iscijediti svaku moguću i
nemoguću kunu zarade. I da će minimalno, najbolje ništa, ulagati u njih u
idućih 50 godina. Jasno je da će tražiti garancije od države da će od njih
imati profit i jasno je da će sav rizik i gubitak plaćati država a sav profit
da će ostajati njima. Normalno, pa to im je i cilj i razlog zašto će nam u
startu isplatiti novac za njih. Sav taj isplaćeni novac, da ne bude nikakve
sumnje, mi ćemo im višestruko vratiti, u daleko većem iznosu od bilo kakvih
kamata koje bismo platili za kredit. No to je našoj vladajućoj garnituri
nevažno. Njih kao i sve njihove ulizice i poltrone zanimaju brza, trenutna
rješenja. Njihova (ne)isplativost na dugi rok bit će i tako briga neke
druge vlade. I to im je jedino bitno.
Ima li
boljih rješenja? Nema. Kome je metalni ljubimac seks i ponos, tome djeca hodaju
poderanih tenisica i racionira se hrana. Nema drugog ishoda.
Nema komentara:
Objavi komentar