subota, 1. veljače 2014.

Mudrost je znati prihvatiti dobar savjet


Slavko Linić nikoga ne pita kako bi se on postavio na njegovom mjestu ministra financija, ne zanima ga mišljenje drugih ljudi iz struke, već redovito svima koji mu se usude nešto reći odgovara u svojoj prepoznatljivoj oštroj maniri i svađalački, uz redovito pitanje: "A gdje ste bili dosad?" Kad je već tako, čemu zapravo uporno propitkivanje raznih ljudi od strane medija kako bi se oni ponijeli na Linićevom mjestu? Činjenica je da je na Linićevom mjestu - Linić. I nitko drugi. I činjenica je da će ostati na tom mjestu u najmanju ruku sve do izbora. I činjenica je da ne sluša ničije savjete. Stoga su svi savjeti uzaludni, bačeni u vjetar i nema ih smisla uopće davati.

No, pretpostavimo ipak, eto, samo analize radi, da to pitanje ima smisla i da bi Slavko Almighty Linić nekim čudom ipak bio spreman poslušati koji savjet. Od tog savjeta opet ne bi bilo neke koristi. Zašto? Jednostavno zato što rješenje ne može ponuditi samo Linić, rješenje može doći samo kao rezultat rada svih ministarstava zajedno plus podrške oporbe plus jedne jake volje da se konačno krene s temeljitom obnovom zemlje od strane građana (koji bi za to prije svega trebali imati povjerenja u one koji ih u to vode). Može li toga biti, kad imamo Vladu u kojoj se nalaze mahom za svoje pozicije potpuno nekompetentne osobe koje, k tome, jednako kao i Linić odbijaju i pomisao na to da bi prihvatili neki savjet sa strane? I može li biti toga kad je ta ista Vlada od trena kad je došla na vlast učinila ama baš sve što je mogla (i to je jedino u čemu je bila uspješna) da što je više moguće podijeli ljude i posvađa ih međusobno uzduž i poprijeko po svakoj mogućoj zamislivoj (a i nezamislivoj) osnovi, uključujući čak i po pitanju nečega tako temeljnog i jasnog kao što je definicija braka? I ne samo to, već se usput Vlada arogantnim, uvredljivim nastupima svojih članova koji uvijek sve bolje znaju od svakog drugog i svi su neradnici, neznalice i niš-koristi osim njih samih uspjela i zamjeriti i posvađati sa praktički svim mogućim grupacijama u društvu. I kakvog onda smisla ima govoriti o tome kako bi se tko na Linićevom mjestu postavio, kad ni najbolji stručnjak na mjestu financija u ovakvoj situaciji u koju je i sebe i sve nas dovela ova Vlada ne bi jednostavno mogao napraviti ništa stvarno korisno za ovu zemlju i njezine građane..? Da i ne govorim kako je na polovici mandata za sve prave poteze već dvije godine prekasno i da smo propustili dvije godine vremena učiniti što je trebalo, ali smo zato kroz te dvije godine dodatno i to jako potonuli u svakom pogledu... Iako se uvijek može reći da je bolje ikad nego nikad.

A što smo trebali učiniti da smo, nekim čudom, dobili Vladu kakva nam je bila potrebna? Za navesti sve poteze koji su morali biti učinjeni trebala bi cijela knjiga jer je gorka činjenica da doslovce nema segmenta u ovoj državi koji upravo ne vapi za hitnom i radikalnom intervencijom. I to ni jednom ishitrenom, svaka od njih morala bi biti kako treba pripremljena, za razliku od tolikih hitnih, nepripremljenih i na kraju samo štetnih poteza koje je povukla ova Vlada iako je imala dovoljno vremena pripremiti se u oporbi za preuzimanje zemlje. I svaki od njih moralo bi biti donesen na dugi rok i s podrškom (evo mene opet) oporbe i građana jer samo je dugoročno čvrsto pridržavanje do uvođenja tih promjena jamstvo da će od svega toga biti i one koristi koju od njih očekujemo. A kakvi su to potezi?

1. Na području sustava obrazovanja: podizanje kvalitete obrazovanja mladih čitavim nizom konkretnih mjera (o njima drugi put), uvođenje kvota i drastično smanjenje broja onih koji studiraju, angažiranje najkvalitenijih stručnih kadrova koji će raditi na sustavnoj izgradnji kvalitetnog sustava obrazovanja u svim njegovim segmentima, motivacija nastavničkog kadra (umjesto bavljenja glupostima tipa zdrav. odgoj i digitalnih udžbenika uz stalno ponižavanje struke) i drugo.

2. Na području gospodarstva: prije svega hitna izobrazba timova koji će se baviti samo povlačenjem novca iz fondova EU uz osmišljavanje kvalitetnih projekata na državnoj razini. Također osiguravanje stručne i financijske podrške pojedinačnim kvalitetnim projektima jer bez novca s naše strane nema i novaca sa strane fondova EU. I niz drugih mjera, ali ovo je trenutno prioritet.

3. Na području poljoprivrede: donošenje kvalitetne strategije ruralnog razvoja na osnovu koje će se moći povući novci iz fondova EU uz podršku države te srediti sve ono o čemu se već desetljećima priča kao o nečemu što treba napraviti a stalno ništa od toga tj. o osuvremenjavanju sela i poljoprivrede uz osiguravanje seljacima besplatne savjetodavne pomoći stručnjaka što i kako plus aktiviranje neobrađenih površina uvođenjem poreza na njih plus hitno sređivanje zemljišno-katastarskih knjiga i drugo.

4. Na području financija: Na jasne poteze u gospodarstvu rejting zemlje bi porastao (jer on ne ovisi samo o visini duga već prvenstveno o perspektivi zemlje za njegovo vraćanje) i zaduživanje bi bilo jeftinije. Vraćati dugove i zaduživati se koliko je zaista potrebno i dalje, ali uz jasnu, na razvoju gospodarstva utemeljenu logiku a ne samo za kratkoročno krpanje proračunskih rupa. Prestati privatizirati pod krivom tvrdnjom da je država loš gospodar jer nema razloga da država ne bi bila odličan gospodar pod uvjetom da na prava mjesta stavi kvalitetne, stručne ljude umjesto uhljeba.

O smanjenju državnog aparata, uvođenju fin. discipline u sustav zdravstva, ulaganju u modernizaciju željeznice kroz prvenstveno izradu kvalitetnih projekata za dobivanje novca za dionice međunarodnih cestovno-željezničkih koridora (mediteranski i baltičko-jadranski) koji nas se izravno tiču (za rješavanje prometne infrastr. u EU su za razdoblje 2014.-2020. predviđeno 26 milijardi eura) a potom i kroz modernizaciju cjelokupne željezničke mreže kod nas kao preduvjeta razvijene države i svemu ostalom što bi trebalo napraviti nema smisla nastaviti nabrajati jer je lista vrlo, vrlo duga, a onih koji su je spremni čuti i učiniti nešto (ali i znati učiniti kao i znati o tome jasno informirati i zainteresirati za to građane te dobiti njihovu punu potporu) na pozicijama vlasti trenutno nema.

No eto, samo da bude jasno da situacija nije bezizgledna i da postoje mjere uz koje bi se stanje moglo poboljšati. Samo da je političke volje za to umjesto bahatosti kojom političke strukture na vlasti prikrivaju svoje neznanje, nesposobnost i nemoć.

Znati zatražiti i prihvatiti dobar savjet nije znak poraza, kako se to kod nas općenito misli, već je znak mudrosti. One koje kod nas, unatoč svim doktoratima, latinskim poslovicama i aroganciji na žalost ima vrlo malo.Mudrost je znati prihvatiti dobar savjet

Nema komentara:

Objavi komentar