subota, 1. veljače 2014.

Ping - pong zakonima, pa što prođe - prođe...


Kad kod nas političara uhvate s “prstima u pekmezu”, njegova će prva reakcija u pravilu biti kako se radi o političkom progonu koji mu namješta “ona druga strana”. Slične reakcije čitamo posljednjih mjeseci i na relaciji Vlada - Ustavni sud. Samo što je ovdje Vlada ta koju Sud svako malo hvata s “prstima u pekmezu” i koja zbog toga po tim prstima svako malo i dobije od Suda. Onda ih trlja, jetko se smiješka i daje izjave poput one o pojedinim sucima Ustavnog suda koji su političkim trgovinama došli do te pozicije. A u komentarima članaka često se može pročitati teza pojedinih komentatora kako je Ustavni sud većinom HDZ-ov i kako namjerno opstruira rad Vlade iz političkih razloga iako su primijedbe iz kojih je Ustavni sud srušio niz Vladinih odluka one iste koje je još i prije svake pojedine odluke Ustavnog suda otvoreno, kroz intervjue i reakcije po medijima, davao niz pravnih (kao i drugih) stručnjaka.

O čemu je stoga riječ i ruši li Ustavni sud Vladine odluke bezrazložno, samo kao jedan vid “podmetanja noge” vladajućima, kao što bi članovi Vlade vrlo rado protumačili javnosti, ili to čini utemeljeno jer Vladine odluke nisu u suglasju s Ustavom Republike Hrvatske?

Počevši od prve odluke Ustavnog suda kojom je zaustavljeno retroaktivno oporezivanje zadržane dobiti, pa preko zaustavljanja Vladine odluke o usklađivanje udžbenika s novim pravopisom,  potom zaustavljanja pravilnika o uvjetima za izbor u znanstvena zvanja, zastavljanja kriterija o 25 tisuća riječi za manji PDV na dnevne novine i na kraju ove posljednje o ukidanju Vladine odluke o uvođenju radne obveze liječnicima može se pratiti sustavno, logično ukazivanje Ustavnog suda na problematičnost tih Vladinih odluka kojima se narušavaju prava dijela građana ili se oni dovode u nejednak položaj u istoj pravnoj situaciji ili se pak nejednakim postupanjem prema medijima krši sloboda tiska i drugo. Sve te odluke ustavnog suda pokazuju da kod članova Vlade postoji jedan stalan problem olakog shvaćanja zakona i njihove odgovornosti kao članova najvišeg organa izvršne vlasti u republici Hrvatskoj koji je dužan postupati u skladu s Ustavom i zakonima. Da je riječ samo o jednom takvom slučaju, moglo bi se reći da je riječ o nesnalaženju ili nekoj brzopoteznoj odluci Vlade donesenoj u dobroj namjeri a bez savjetovanja sa pravnim stručnjacima. Ali ovdje je riječ o čak pet takvih odluka, a u međuvremenu smo imali priliku vidjeti i iskrenje između Vlade i Ustavnog suda na temu nedavnog referenduma o braku što jasno ukazuje na činjenicu da nije riječ samo o slučajnosti i pukoj “nespretnosti” Vlade. Kad se uz to uzme u obzir da je svaka od ovih oborenih odluka Vlade u vrijeme prije, uoči i nakon njezina donošenja izazvala u javnosti te među pravnim i drugim stručnjacima čitav niz argumentiranih protivljenja koja su ukazivala na onu istu nezakonitost na koju je kasnije ukazao svojim odlukama i Ustavni sud, vidimo da imamo puno teži problem od samo “nesnalaženja” aktualne vlasti.

Riječ je o jednom bahatom stavu članova Vlade koji ne traže i ne prihvaćaju savjete ni jedne, pa ni pravne struke, koji se oglušuju o stav i prosvjede građana i koji svoje odluke donose po kratkom postupku i po svome osobnom nahođenju i mišljenju o tome što je ispravno a što nije. Nerijetko se stječe dojam da su neke od tih odluka rezultat običnog inata i namjere ponižavanja određenih skupina građana koji spadaju u ideološke protivnike vladajućih ili da je riječ o nametanju ideoloških stavova članova Vlade hrvatskom društvu u cjelini a ne o nekoj stvarnoj želji za dobrobiti društva kako nas iz Vlade pokušavaju uvjeriti. Još je jači dojam da Vlada namjerno producira sukobe na ideološkoj osnovi kako bi skrenula pozornost javnosti s činjenice da ne uspijeva u gospodarskom oporavku zemlje premda je iza nje već pola mandata koji je i dobila na obećanju o brzom oporavku gospodarstva i smanjenju nezaposlenosti. Kako god okrenuli i koji god bio razlog koji stoji iza ovakvog postupanja vladajućih, ostaje neugodna činjenica da je riječ o ljudima koji su prije svega nesposobni. Nesposobni podignuti gospodarstvo, nesposobni pokrenuti prave reforme i nesposobni čak i proučiti zakone prije donošenja određenih odluka kako bi provjerili  jesu li im ti zakoni koje donose uopće održivi. Istovremeno su beskrajno uvjereni u vlastitu nepogrešivost i ispravnost svojih mišljenja, toliko da su u stanju uporno tvrditi da su u pravu čak i onda kad im cijeli niz stručnjaka ponavlja da nisu. No čak i kad se ustanovi da nisu bili u pravu, to na njima ne ostavlja nikakvoga traga: za njih je zakonska procedura tek nešto nepotrebno što postoji samo da ih zadržava u njihovom zaletu oblikovanja države, društva i zakona kako oni žele, gušenje medijskih sloboda je legitiman način začepljivanja usta “Hrvatskoj koju ne volimo”, a oduzimanje roditeljskih prava građanima dozvoljen potez u procesu preodgoja većine naroda koji nije onakav kakav bi oni željeli da jest. Vladajućima je stoga svaka “packa” Ustavnog suda tek privremena prepreka koju odmah nastoje anulirati i zaobići, nezgodni dio demokracije koja im nije prirodno životno okruženje (ali eto, tu je, pa što će s njom), a ne pouka da nešto ne čine dobro i da bi morali promijeniti način na koji se ponašaju.

Gledano tako, možemo se opravdano zapitati predstoji li nam razdoblje u kojem će Vlada nastaviti još upornije donositi kojekakve zakone koji će unositi samo sve veći nered i nemir u našu državu i društvo a koje će Ustavni sud, kao posljednja obrana demokracije i građana pred poludjelom Vladom, redom rušiti jedan za drugim dok će sve siromašniji građani u zemlji iz koje mladi i pametni ljudi sve brže iseljavaju moći samo nemoćno gledati taj ping-pong zakonima.

Vrlo vjerojatno jer, po svemu sudeći, ova je Vlada jedino za to sposobna.

 

Nema komentara:

Objavi komentar