subota, 1. veljače 2014.

Bačva ustavnih promjena


Jedna od izjava na koju se svaki put makar u sebi nasmijem i koja mi odmah pruži čitav niz podataka o osobi koja ju je izrekla izjava je tipa: „Kakve veze imaju udbaši s nama danas, raspala se država u kojoj je postojala ta služba, Udba je prošlost danas.“ Tko je tako nešto u stanju izjaviti, pokazuje već u startu ili a) katastrofalno nezanje i nivo zaključivanja ili b) namjeru da ovakvim izjavama skrije činjenično stanje, i to iz svog osobnog interesa. Prije nego što razmatranje razloga iz kojih se ide u ustavne promjene i načina na koji se one žele donijeti, odgovorit ću jednom zauvijek na ovu besmislicu jer je odgovor na nju usko povezan s onim što se događa u našoj zemlji, a što doživljava svoj vrhunac u ovim ustavnim promjenama koje nam vodeća kasta (vidi moj prethodni članak) želi nametnuti.

Udba je u bivšoj državi bila tipična tajna policija i obavještajno-sigurnosna organizacija sovjetskoga tipa koja je prisluškivala, pratila, stvarala mrežu doušnika i skupljala sve moguće informacije o velikom broju iole utjecajnijih ljudi - ali i mnogih na koje bi slučajno naišla s prstima u pekmezu pri praćenju neke druge osobe - te stvarala o svima njima dosjee. Plus prijetila, ucjenjivala otkrivenim podacima i izvršavala likvidacije označenih osoba koje su bile prijetnja režimu ili prijetnja pojedinim pripadnicima režima (npr: Đureković - Špiljak). Raspadom države svi ti ljudi nisu nestali i glupo je (najblaže rečeno) pomisliti da su se sa svim tim svojim specifičnim znanjima i obučenošću te nebrojenim kompromitirajućim informacijama koje su prikupili o raznim osobama od kojih su mnoge (p)ostale utjecajni članovi društva uredno raspadom bivše države prijavili na Zavod za zapošljavanje i čekali posao konobara, na primjer. Ubojice, voajeri, profesionalni lažljivci, oni koji su navikli prijetiti i ucjenjivati druge ljude tajnama koje su o njima otkrili nisu baš visoko moralne osobe. Udba je već pred kraj prošle države počela funkcionirati kao mafijaška organizacija koja se otimala kontroli, a nakon njezina raspada ljudi koji su u njoj radili razvili su biznis do kraja. Danas je Udba interesna organizacija mafijaškog tipa koja okuplja bivše agente i partijske dužnosnike, te njihove potomke, a osnovni joj je cilj zaštita vlastitih interesa kroz ucjene i postavljanje svojih ljudi na razne ključne pozicije u društvu. Mafija, ukratko. Ali na puno višem nivou, jer je o bivšim obavještajcima riječ koji k tome imaju cijele dosjee pune podataka o mnogim ljudima u našem društvu: iz medija, politike, Crkve, sudstva i dr.

Čitam inače danas u Jutarnjem „vijest“ o tome kako je M. Babić (portal Index) dobio od grada Zagreba (tj. od Bandića) solidnu svotu novaca i kako je nakon toga izašao čitav niz afirmativnih tekstova o Bandiću na Indexu. O aferi susreta Milanovića i EPH Pavića te o Linićevom pogodovanju grupaciji EPH oko dugova koje ima a za račun čega se Jutarnji pretvorio u „partijski bilten“ vladajućih (no on je to i inače više-manje bio, koja god da je stranka bila na vlasti - sjetimo se samo Butkovićeva „dragog Ive“), sve znamo. Tko u takvoj situaciji može vjerovati u medije kao neki izvor relevantnih informacija i u medije kao „psa čuvara“ demokracije, taj je vrlo, vrlo naivan. Čak i ovi podatci koje o Jutarnjem i Vladi otkriva Index, kao i ovi koje o Indexu otkriva Jutarnji, nisu rezultat potrebe za izvještavanjem građana već je više riječ o tome da je novca u ovoj državi jednostavno sve manje i da se štakori u onoj famoznoj bačvi iz filma Stanislava Tomića sve nervoznije vrpolje i počinju gristi jedan drugoga. Pa onda i koja informacija iz koje sada i oni najnaivniji građani mogu barem naslutiti razmjere cijele ove političko-medijske sprege i scene u tom međusobnom griženju na kraju ipak dođe do čitatelja.

Na tragu međusobnog griženja i borbe za osiguranje pozicija svih aktera na našoj političkoj sceni je i ova priča s ustavnim promjenama. Ustav prestaje bititemeljnim pravnim aktom“ države kojim se „uspostavlja politički i pravni poredak i koji sadrži načelne propise o društvenom, ekonomskom i političkom poretku države, definira prava i dužnosti građana, određuje najviše organe vlasti, njihove međusobne odnose i odnose prema nižim organima i građanima“ i postaje tek sredstvo uz pomoć kojeg stranke nastoje osigurati neke konkretne prednosti za sebe na osnovu kojih će dodatno učvrstiti svoje pozicije u državi i na političkoj sceni te onemogućiti petljanje građana u njihove odluke putem referenduma uz, kao bonus, kažnjavanje građana koji su im se oprli na prvom i jedinom održanom referendumu za koji inicijativa nije došla iz redova vlasti. U situaciji kad je sve manje novca na stolu i kad se situacija u društvu zbog nezaposlenosti i krize zaoštrava, svaka stranka nastoji izvući za svoje interese maksimum iz ustavnih promjena, pri čemu ucjenjuju druge zahtjevom da se njihovi prijedlozi prihvate jer će u suprotnom odbiti glasovati za promjenu Ustava. Kakvi su ti prijedlozi, koliko su štetni za našu zemlju i ionako krhku demokraciju u njoj i koje će im biti dugoročne posljedice, najmanje je bitno. Bitno je da si političke vrhuške maksimalno osiguraju nedodirljivost i pravo da zemljom upravljaju kako hoće, a za opasnost pojave neke nove opcije za koju bi građani mogli glasovati pobrinut će se mediji koji su pod njihovim patronatom u zamjenu za zaštitu od nesmiljenih uvjeta tržišnog poslovanja po kojima bi zbog svoje nekvalitete (koja dolazi od potrebe zataškavanja umjesto otkrivanja pravih informacija i afera) brzo propali. Ustavnim promjenama se stoga trguje kao na tržnici, samo što ne trguju njima piljarice već debelo kompromitirani i u brojne korupcijske i druge afere uvaljeni političari i stranke povezani interesima nadstranačke udbaške mafije. Rezultat toga neće biti bolji Ustav, već bastard (štakor-ubojica demokracije) kojekakvih interesa kompromitirane političke „elite“ i onemogućavanje i ono malo njihova nadzora kroz mogućnost referenduma (izravna demokracija) ili Ustavni sud, a sve s ciljem još jačeg osiguravanja njihovih pozicija u okolnostima sve dublje krize u našoj zemlji, sve manje novca za raspodjelu na stolu i sve izglednijih sukoba i bunta građana protiv mjera kojima ih se sve više steže.

U takvoj situaciji od ustavnih bi promjena bilo najpametnije odustati. Ne zauvijek, već do popravljanja gospodarske situacije u zemlji i možda makar malog raščišćavanja mafije do kojeg će, nadajmo se barem, doći otkrićima koja bi moglo ponuditi suđenje Perkoviću u Njemačkoj. Uostalom, ne vidim nikakvog razloga da se Ustav sada, a pogotovo ovako naglo i bez prave rasprave, mijenja. Uzrok problema u našoj zemlji nije Ustav. I nema nikakvog razloga da se sada, kad imamo daleko prečeg posla, pozornost ljudi mjesecima zaokuplja ustavnim promjenama i prijetnjama koje bi iz njih mogle doći za našu mladu demokraciju. Gospodarstvo je ono o čemu bismo trebali razgovarati. A ustavne promjene opet su samo način da se s njega i nesposobnosti političara na vlasti skrene pozornost, uz onaj bonus osiguravanja pozicija političke „elite“.



Nema komentara:

Objavi komentar