subota, 1. veljače 2014.

Bolest, starost, umiranje i smrt - zadnji tabui modernoga društva


Ima jedna stara izreka koja kaže: Na muci se poznaju junaci, a u nevolji pravi prijatelji. Kad je riječ o brizi za stare, bolesne, a pogotovo teško bolesne, umiruće ljude, toj izreci trebalo bi dodati da se u takvoj situaciji najbolje vidi kakvo je koje društvo u samoj svojoj srži i koliko je napredovalo na ljestvici ljudskosti. Po mjerilu odnosa prema starim, umirućim ljudima, odmah ću otvoreno reći: Nalazimo se na samom njegovom dnu. Unatoč svim pričama o kršćanstvu kojim se dio Hrvatske diči ili pak naprednosti kojom se razmahuje dio Hrvatske koji sam sebi tepa o nekoj svojoj progresivnosti i naprednosti. I unatoč 21. stoljeću i tobože uznapredovaloj medicini. Na samom njegovu dnu. Toliko da sam se tijekom ove godine koja je na izmaku, a za vrijeme koje sam se dobio priliku i osobno uvjeriti kako ta društvena skrb za umiruće izgleda kod nas, svako malo pitao ne bi li stari običaj nekih istočno-europskih naroda ubijanja onemoćalih staraca sjekirom po glavi na koju se stavio prethodno kruh (lapot) bio humanije rješenje.

Problema u svezi palijativne skrbi kod nas je toliko da ne znam uopće odakle bih ih počeo nabrajati. Podijelit ću ih stoga u nekoliko skupina.
 

Tehnički problemi

Problem razlike u mogućnosti dobivanja zdravstvene zaštite za ljude koji žive u Zagrebu i one koji žive u drugim mjestima u Hrvatskoj. Ta je razlika oduvijek postojala, ali danas, u vremenu krize i urušavanja zdravstvenog sustava postaje alarmantna. Nije samo riječ o terapijama i pretragama koje bolestan čovjek kod nas može samo u Zagrebu dobiti (zato se u Zagreb svakodnevno slijevaju bolesnici iz cijele Hrvatske), već i u kvaliteti liječnika u kojoj postoji evidentna razlika između onih koji rade u Zagrebu i onih u drugim gradovima i mjestima u Hrvatskoj. U Zagrebu u pravilu rade puno kvalitetniji liječnici, dok po lokalnim bolnicama diljem Hrvatske radi uglavno drugi liječnički ešalon (čast rijetkim iznimkama). Pored toga, zbog višeg prosječnog obrazovanja pacijenata u Zagrebu koji se znaju izboriti za svoja prava, liječnici i općenito med. osoblje u Zagrebu uslužnije je, više se trsi i više vodi računa o reakciji pacijenta i njegovih bližnjih. Situacija ni u Zagrebu nije bajna i ima i u njemu svakakvih slučajeva, ali onda možemo samo zamisliti kako je u ostatku Hrvatske, gdje je prosječno obrazovanje stanovništva niže i gdje je liječnik i danas „bog i batina“ kojem se ne odgovara i ne prigovara i koji su često nemarni i arognatni (opet: čast iznimkama).

Poseban je problem korupcija koja je tradicionalna kod nas kad je riječ o zdravstvenoj skrbi. Dok su u Zagrebu ljudi (i pacijenti i liječnici) već pomalo svjesni toga da podmićivanje nije u redu (druga su priča „veze“ - toga svugdje u Hrvatskoj ima podjednako), u lokalnim bolnicama praktički se podrazumijeva da se ništa konkretnije od malo bolje medicinske skrbi, terapija i makar malo ljudskijeg odnosa prema bolesniku ne može dobiti bez mita. I to vrlo konkretnog mita.

Stoga sam postupak kroz koji prolazi teško bolestan čovjek od trenutka kad zbog problema krene na pretrage pa do smrti ovisi u velikoj mjeri o tome gdje živi, koliko novaca ima (on sam ili obitelj) i kojeg je obrazovanja i statusa u društvu. Čovjek slabog imovinskog stanja koji živi negdje na selu, star i bolestan, i nižeg obrazovanja, neće dobiti istu skrb kao čovjek koji živi u Zagrebu i kojem su barem djeca malo višeg obrazovanja. Još ako taj čovjek na selu živi sam jer su mu se djeca odselila - što je kod nas čest slučaj - situacija je još teža. Biti bolestan vrlo je skupo: tu su troškovi odlaska liječniku opće prakse (mnogim ljudima na selu ordinacija liječnika opće prakse kao i laboratoriji nalaze se u drugom mjestu), troškovi odlaska na pretrage, troškovi odlaska u bolnicu. Kako sve to platiti od male mirovine seoskog čovjeka? Starom i k tome teško bolesnom čovjeku cijela ta procedura hodanja po liječnicima je i teška. Teško mu je čekati na hodniku satima na red, dok ga med. osoblje jedva i pogleda. Kemoterapija, zračenje, infuzije - sve to pada vrlo teško i mladom čovjeku, a kamo li starom i samom. Kad se pak vrati kući, nema koga tko bi mu skuhao, oprao, kupio, pobrinuo se za njega. Trebao bi platiti nekoga da to radi za njega. Od čega? Moglo bi mu sve to platiti odseljeno dijete (ili djeca), ali riječ je o nezanemarivoj svoti koju u ovoj krizi i nezaposlenosti ne može svaka obitelj izdvojiti. Pored toga ostaje problem mita - stalan osjećaj da ne dobiva ono na što ima pravo zato jer nije potplatio nekoga u bolnici. I tako dalje. Svoga starog i bolesnog oca/majku koji živi u manjem mjestu mogao bi uzeti sin/kći koji živi u Zagrebu i tako mu omogućiti bolju zdravstvenu skrb, ali to je povezano s:

a) problemom prostora u koji bi ga trebalo smjestiti - većina obitelji u gradu živi u premalim stanovima i za njihove potrebe, a kamo li da bi imali gdje smjestiti još jednu osobu i to teško bolesnu koja treba mir i posebnu skrb (pa i poseban ležaj)

b) problemom izdvajanja stare osobe iz njegove sredine/sela/kuće na koju je naviknuo

c) konkretnim problemom prebacivanja na drugog liječnika opće prakse za što je potrebno osobu prijaviti na novoj adresi i onda čekati mjesecima da ga neki od prebukiranih liječnika opće prakse u Zagrebu prijavi - a to opet nije njegov liječnik, onaj koji ga poznaje i koji zna sve njegove probleme i „mušice“ i u kojeg stari čovjek ima povjerenje.

Bolesnici koji žive u Zagrebu pošteđeni su velikog broja ovih problema, ali ostaje činjenica da im je potrebna pomoć koju im njihova obitelj zbog obveza rijetko može pružiti (vozanje po liječnicima i bolnicama traži puno vremena i trošak je). Kad starim, umirućim ljudima koji u Zagrebu u pravilu žive u svome stanu zatreba dvadesetčetverosatna pomoć, opet se pojavljuje pitanje kamo s njima i tko će biti uz njih (obitelj ima i drugih obveza), pogotovo kad bolest uznapreduje i bolesniku bude potrebna potpuna njega (okretanje radi prevencije dekubitusa, osobna higijena, mijenjanje pelena, hranjenje, borba protiv bolova itd.).

U takvim trenutcima obitelj bolesnika razmišlja o mogućnosti smještaja u neku ustanovu za palijativnu skrb. No takvih je ustanova kod nas malo, skupe su i obično su daleko od mjesta u kojem obitelj živi. To znači da u njima nije lako dobiti mjesto, pitanje je može li obitelj platiti taj smještaj, a umirući bolesnik, ukoliko ga se smjesti u neku od tih ustanova, zadnje mjesece/tjedne svoga života provodi daleko od onih koje voli, okružen ljudima koji su teško bolesni kao i on sam (i od kojih svako malo netko umre) i plaćenim njegovateljima koji nikad ne mogu zamijeniti sina/kćer i unuke.
 

Problem odnosa prema teškom bolesniku

Taj se problem može podijeliti na problem odnosa medicinskog osoblja prema bolesniku i na problem odnosa obitelji i prijatelja prema njemu.

Odnos medicinskog osoblja prema bolesniku ovisi ponajprije o statusu koji bolesnik ima u društvu. Prema siromašnijim ljudima nižeg obrazovanja medicinsko osoblje ponaša se na jedan način, dok se prema imućnim ljudima visokog obrazovanja ponašaju na drugi (pogotovo ako je riječ o poznatim ljudima ili političarima). Prema ovima prvima u pravilu su nezainteresirani, grubi, u pravilu ih ne upozore na pomagala ili materijal koji imaju pravo dobiti besplatno preko HZZO-a a koji bi im ne samo smanjili troškove, nego i olakšali bolest. Ponekad im ne kažu ni za terapiju na koju imaju pravo, a za koje onda ponekad ti pacijenti naknadno sasvim slučajno saznaju. U posljednje vrijeme zbog krize liječnici takvim pacijentima uskraćuju kemoterapiju jer „i tako će umrijeti, a kemoterapija košta“, dok je istovremeno ovoj drugoj grupi pacijenata osiguravaju. Posebno je za te ljude bolan grub odnos na koji nailaze kod medicinskog osoblja. Dijagnozu o smrtnosnoj i teškoj bolesti obično im se saopći izravno (jer „pacijent ima pravo znati“), za čime odmah slijedi prognoza o toliko i toliko mjeseci života koji su im preostali, a često im odmah kažu i kroz kakve će muke proći prije smrti. Nema psihološke pomoći, nema obzirnog saopćenja prvo rodbini koja će sama procijeniti kada to reći oboljelome i kako, nema sućuti, a izravnost saopćenja dijagnoze i prognoza oduzima pacijentu svaku nadu da možda ipak postoji nada da će preživjeti. Nakon toga bolesnika se tretira kao čisti trošak i višak koji zauzima krevet i sredstva. Istovremeno je sasvim drugačiji odnos prema bolesnicima iz druge grupe (imućni, visokoobrazovani, poznati) koji dobivaju pravo na ljudski odnos med. osoblja i kojima se vrlo obzirno saopćava njihova dijagnoza, ali ih se i odmah hrabri i daje im se nada (iako je realno nema).

Odnos obitelji i prijatelja takav je da većina prijatalja i znanaca nakon prvotnog šoka i sućuti ne zna kako bi se ponijela prema čovjeku koji trpi i kojem su mjeseci života odbrojani i u pravilu počinju izbjegavati bolesnika. Obitelj se „preslaguje“, sa strepnjom gledaju na mjesece njege teškog bolesnika i muku umiranja koju će morati gledati. Većinom odmah počinju razmišljati o „smještanju u ustanovu“ i uvjeravaju bolesnika da je to u njegovu interesu te mu usput objašnjavaju sve faze umiranja kroz koje će morati proći da bi mu „pojasnili“ kako oni nemaju uvjeta/znanja/novaca/vremena brinuti se o njemu. Često između djece dođe do nategnutih odnosa jer stoji pitanje tko će preuzeti brigu o ocu/majci - a pri tom se onda potegne i pitanje nasljedstva itd. U svakom slučaju, nakon što su mu liječnici oduzeli svaku nadu i još ga živog praktički sahranili, bolesnik ima sada priliku doživjeti i vrlo neugodnu situaciju u vlastitoj obitelji koja mu samo još pogoršava ionako teško psihičko stanje jer osjeća da je na teret obitelji i izvor problema. Zbog toga nerijetko i sam traži da ga „negdje smjeste“ iako želi svoje zadnje mjesece života provesti sa svojima i u domaćem prostoru, a ne u nekoj ustanovi, među umirućima i strancima.

Imućniji (u pravilu visokoobrazovani) bolesnici i tu su u prednosti jer imaju dovoljno imovine da siosiguraju adekvatnu pomoć u vlastitim uvjetima s minimalnim opterećivanjem obitelji koja tako ostaje pošteđena a usput i nastoji ići na ruku bolesniku koji će im ipak ostaviti značajnu imovinu.

Poseban su slučaj bolesnici s visokom (često inozmenom) mirovinom (obično niskog obrazovanja) koje obitelj nastoji što dulje zadržati na životu kako bi što dulje primali mirovinu. Takvi bolesnici imaju dobru skrb, liječnici dobiju podeblju kuvertu da bi ih održali što dulje na životu, ali o psihološko-moralnoj strani cijele priče u odnosu na siromašnije a jednako bolesne ljude koje svi odbacuju bolje je ne govoriti.
 

Problem srozavanja ljudskog dostojanstva bolesnika

Pored grubosti na koju nailazi kod medicinskog osoblja i osjećaja da je na teret obitelji, teški bolesnik suočava se s vlastitim strahovima od bolova i umiranja, s tugom zbog života koji mu je sada jasno ograničen (a u našem modernom svijetu ljudi žive kao da nisu svjesni svoje smrtnosti i suočavanje sa skorom smrću zbog toga im je posebno težak šok), oprašta se istovremeno od života, svoga prostora, ljudi koje voli, pa i godišnjeg doba za koje je svjestan da ga nikad više neće doživjeti - a sve to u pravilu sam i bez ikakve pomoći i potpore jer se obitelj suočava i sa svojim tugovanjem, kao i konkretnim problemom organizacije skrbi za bolesnika. No dodatan je problem pad fizičkih mogućnosti i osobna njega koja će bolesniku ubrzo biti potrebna, jer se do nedavno vitalan čovjek najednom suočava s time da ga drugi ljudi moraju prati i hraniti kao malo dijete i da više nije u stanju otići do wc-a ili općenito kontrolirati mokrenje i stolicu zbog čega spada na pelene. A to bolesniku život čini još težim. Rezultat je svega toga pad u depresiju i svako malo „epizode“ ljutnje i plača nakon čega im obitelj (na preporuku liječnika) daje sedative od kojih su onda ošamućeni i puno spavaju tj. te posljednje mjesece svoga života žive „kao biljke“, kao trošak i teret i bez ikakva dostojanstva.
 

Specifični problemi

Odbijanje dijela članova obitelji da njeguju bolesnika jer im se bolesnik gadi, strah dijela obitelji od gledanja kako netko umire, strah da će umrijeti u njihovom stanu/sobi plus vidljivo nezadovoljstvo dijela članova obitelji jer im briga o bolesniku narušava uobičajen komfor ono je s čime se mnogi od tih bolesnika suočavaju. Rezultat je to smrti kao tabu teme u modernom društvu, posebno umiranja kao procesa na koji se gleda s gađenjem, i što se obično „skriva“ u bolnici ili nekoj ustanovi.

Već sam napisao da mnogi stari ljudi u takvoj situaciji sami traže da ih se smjesti u ustanovu jer vide da su na teret obitelji, iako to uistinu ne žele. Riječ je o pandanu smještanju djece u jaslice i vrtić koja su također na teret zaposlenim roditeljima. Izmještanje članova obitelji iz obitelji na početku, kao i na kraju njihova života, obilježje je modernog načina života i opravdava se na sve moguće načine. S tom razlikom da je prema djeci lakše ponijeti se tako jer se ona ne mogu i ne znaju pobuniti, dok stari ljudi to donekle ipak mogu, ako nikako drugačije, onda depresijom.

Idući korak na tom putu uvođenje je pandana pobačaju (ubijanju neželjenog djeteta) u vidu eutanazije starih i bolesnih ljudi, pod izgovorom „pomoći“ i „ omogućavanja očuvanja dostojanstva“, umjesto da im se pruže ljubav i skrb koje su zaslužili i na koje svako ljudsko biće ima pravo te osjećaj da nisu na teret i višak i da ih se prima upravo takve kakvi jesu - bolesne i stare - što bi im omogućilo da zadnje mjeseca svoga života provedu u krugu svoje obitelji, u poznatom prostoru, okruženi sućuti i ljubavlju te svakom pomoći koju im se može pružiti. Tj. da umru dostojanstveno unatoč bolovima i muci, a ne odbačeni.
 

Zaključak

Povećanje broja palijativnih ustanova nije rješenje i ne doprinosi dostojanstvenom umiranju teških bolesnika. To je samo način kako udaljiti bolesnika iz obitelji i skinuti im brigu za njega s vrata (uz podeblji račun, jasno - za one koji to budu mogli platiti), jedna vrsta eutanazije bez eutanazije (za sada). Jedino pravo rješenje bilo bi podizanje svijesti o potrebi brige za stare ljude općenito, a posebno one bolesne i teško bolesne. Tu se javlja problem zaposlenosti djece bolesnika (i njihovih bračnih drugova). U slučaju teške bolesti trebala bi postojati stoga mogućnost da jedan od njih (ili oba naizmjenice: dijete i njegov bračni drug) mogu dobiti od države plaćeni palijativni dopust (pandan porodiljnom dopustu) uz omogućavanje dodatne pomoći terenske medicinske sestre u onim segmentima njege u kojima je potrebna stručna pomoć za to osposobljenih osoba. U slučaju da je teški bolesnik mlađa osoba, to bi pravo trebao dobiti njegov bračni drug, pogotovo zato što u takvoj situaciji na tog bračnog druga ne pada samo sva briga o bolesniku već i o njihovoj još neodrasloj djeci. Posebno bi trebalo poraditi na stvaranju besplatne psihološke pomoći umirućim bolesnicima (na kojoj sada rade uglavnom samo svećenici pri bolnicama i koja je zapravo nikakva), kao i njihovim obiteljima koje bi k tome trebalo makar kroz neki tečaj informirati o načinu njege teškog bolesnika i psihološkim stadijima kroz koje će prolaziti zajedno s njim. A i o stadijima tugovanja poslije njegove smrti i načinu kako se nositi s time. Jer o svemu tome prosječan čovjek danas vrlo malo zna i uči sam, često griješeći i „pucajući po šavovima“.

Palijativna skrb manje je pitanje broja ustanova za nju, na što je moderno društvo pokušava svesti (i time oprati ruke od brige za teško bolesne ljude), a puno je više pitanje ljudskosti. Ljudskosti i članova obitelji oboljelog čovjeka i društva u cjelini koje bi trebalo takvim obiteljima pružiti svu potrebnu pomoć.

 

Nema komentara:

Objavi komentar